יום שלישי , מרץ 19 2024

חדש בישראל: טיפול בורידים בולטים ברגליים באמצעות דבק

ורידים בולטים ברגליים : הפתרון החדשני אשר אושר על ידי ה-FDA האמריקני ועל ידי משרד הבריאות השנה עשוי להיות הלהיט הבא בטיפולים בוורידים בולטים ברגליים. בעבר היה נהוג לטפל בבעיית אי ספיקה של ורידים ברגליים על ידי טיפול פולשני שאותו החליפו טיפולים כגון: לייזר, גלי רדיו וקיטור

צפו בד"ר אנטוניו ריינה מסביר בתכנית המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ' רפי קרסו

ורידים בולטים ברגליים: בעיה אסתטית ורפואית:

הופעתם של וורידים בולטים ברגליים מהווה בראש ובראשונה בעיה רפואית, אך גם אסתטית. מעבר לנראות המטרידה של ורידים ודליות מדובר בבעיה רפואית שיכולה להתפתח לדלקת מקומית, דימום כלפי חוץ ואף הופעה של כיבים ופצעים באזור.

ממש לאחרונה אושר טיפול חדשני באמצעות דבק בשם VenaSeal המאפשר טיפול מהיר בתופעה, בשיעורי הצלחה גבוהים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.

מכשיר Venaseal דבק ורידים ברגליים
קרדיט תמונה – אתר מדיקו – אתר הבריאות
אקדח דבק Venaseal להזרקת דבק להעלמת ורידים בולטים ברגליים (באדיבות חברת מדטרוניק)

 

הטיפולים שהיו מקובלים עד היום:

בעבר הטיפול במצב של אי ספיקה ורידית היה על ידי ביצוע סטריפינג (הרדמה מקומית של האזור ותלישה של הוריד הראשי). פעולה זו הייתה גורמת לפגיעה ברקמות אזוריות ובענפים שמסביב וכן משאירה צלקת. מעבר לכך, ההחלמה הייתה איטית ואצל חלק מהמטופלים הבעיה הייתה חוזרת לאחר כמה שנים.

בשנות ה-2000 נכנסו לשוק שלושה סוגי טיפולים אשר הפכו את תחום הטיפול בוורידים בולטים ברגליים ב-180 מעלות.

הטיפולים המקובלים הם: טיפול בלייזר, טיפול בגלי רדיו וטיפול בקיטור.

שלושת השיטות הללו עובדות על אותו עיקרון שבו מבוצעת הרדמה מקומית לאורך כל הוריד ולאחר מכן מוחדר קטטר תחת אולטרסאונד ישירות לווריד לצורך ביצוע הטיפול המבוקש. טיפול בעזרת לייזר, גלי רדיו או קיטור עובד על טמפרטורה גבוהה

ד"ר אנטוניו ריינה מסביר : "שיעור ההצלחה של טיפול בורידים בולטים ברגליים באמצעות דבק VenaSeal עומד על כ-94% ללא צורך בהרדמה מקומית וההתאוששות קלה ומהירה יותר מהטיפולים שהיו עד כה".

רגליים יפות וחלקות
קרדיט תמונה – אתר מדיקו – אתר הבריאות

טיפולי לייזר

בטיפולי לייזר בעבר הטמפרטורה בווריד הייתה מגיעה לכ-700 מעלות צלזיוס וגורמת ללא מעט פגיעות מסביב לווריד. הלייזר המהפכני בו משתמשים היום מעלה את הטמפרטורה בווריד ל-240 מעלות צלזיוס ובכך מקטין את הפגיעה ברקמות הסובבות את הוריד.

טיפול בגלי רדיו

הטיפול השני שנכנס לשימוש הוא הטיפול על ידי שימוש בגלי רדיו,כאשר החלק הפעיל של המחט המוחדרת נמצא בשבעת הסנטימטרים האחרונים שלה ולא בקצה כמו בטיפול בלייזר.

הטיפול בגלי רדיו מעלה את הטמפרטורה בווריד ל-120 מעלות צלזיוס למשך עשרים שניות ושורף את הוריד. לאחר מכן הרופא מושך את הקטטר אחורה שבעה סנטימטרים וממשיך את אותה רוטינה, עד שהוא מגיע לקצה הוריד.

טיפול בקיטור

שיטה נוספת לטיפול בוורידים בולטים ברגליים שגם היא פועלת על טמפרטורות גבוהות היא שיטת הקיטור. קצה המחט מספק התזה של מים מזוקקים ב-120 מעלות צלזיוס ישירות לווריד, בכך מתאפשרת כניסה של אדי הקיטור גם לענפים שמסביב.

הווריד נשטף היטב ונסגר עם כמות מינימאלית של דם בתוכו וכן גם הענפים מסביב נסגרים.

שלושת השיטות אפשרו להגיע לאחוזי הצלחה שבין 93-94% אך בכולם נדרשת הרדמה מקומית טרם ביצוע הטיפול, הרדמה שמתבצעת על די לא מעט הזרקות לאורך כל הווריד.

תפקיד חשוב נוסף של ההרדמה הוא להרחיק את הרקמות הסובבות את הוריד ולייצר לחץ על הוריד על מנת שיהיה כמה שיותר מרוקן מדם בשביל לקבל את התוצאה הטובה ביותר. על המטופל להיות בצום טרם ביצוע הטיפול וייתכנו תופעות לוואי של ההרדמה מקומית לאחר הטיפולים.

הטיפול החדשני בוורידים ברגליים על ידי הזרקת דבק בשם VenaSeal 

הטיפול החדשני ביותר לטיפול בוורידים ברגליים קיבלה אישור ביולי 2016 על ידי משרד הבריאות וזאת בהמשך לקבלת אישור FDA האמריקני, שיטה זו מתמקדת בטיפול באמצעות הזרקת דבק.

איך מבצעים את הטיפול של הזרקת דבק?

הטיפול מתבצע בהליך דומה לטיפולים הקודמות על ידי הכנסת הקטטר עד קצה הוריד. הקטטר מקושר לאקדח דבק אשר בלחיצה משחרר כמות דבק שנועדה להדביק את הוריד לגמרי (מדובר באותו דבק המשמש להדבקה של פציעות בפנים). לאחר מכן הרופא מושך את הקטטר כשני סנטימטרים וממתין שלוש דקות. בהמשך הרופא לוחץ שוב, משחרר כמות נוספת של דבק ומושך את הקטטר שלושה סנטימטרים וממתין חצי דקה וכך הלאה עד שהוא מסיים להדביק את כל הוריד.

היתרונות של הטיפול:

תוצאה מידית- הסגירה של הוריד היא מידית, הוריד ייסתם לחלוטין מספר שניות לאחר הזרקת הדבק.

אין צורך בהרדמה כלל– הטיפול נעשה בטמפרטורת הגוף ולא בטמפרטורה גבוהה ולכן אין צורך לבצע הרדמה מקומית ואין צורך להרחיק את הרקמות מסביב.

חזרה לפעילות במיידית– ניתן לחזור לפעילות רגילה לאחר מנוחה של מספר דקות בלבד בתום ביצוע הטיפול.

ללא כאבים- המטופל אינו סובל מכאבים, לא בזמן הטיפול ולא לאחריו, אין תופעות לוואי ואין צורך בגרב אלסטית לאחר הטיפול כפי שנהוג בטיפולים אחרים.

לסיכום, בדומה לשלושת הטיפולים שקדמו לטיפול זה, שיעור ההצלחה של טיפול בורידים באמצעות דבק Venaseal עומד על כ-94% אך ללא צורך בהרדמה מקומית וההתאוששות קלה ומהירה הרבה יותר.

ד"ר אנטוניו ריינה הינו מומחה לכירורגית כלי דם וטיפול בורידים בולטים ברגליים ומנתח בכיר בבית החולים אסותא בתל אביב.

מקור הפוסט (קרדיט): אתר מדיקו – אתר הבריאות