יום שישי , מרץ 29 2024

תשוש נפש – הגדרה

תשוש נפש זהו אזרח שאינו צלול מבחינה נפשית ועקב כך אינו מסוגל, לקבל על דעת עצמו החלטות בחיי היום יום כגון:

  • החלטות כלכליות- צריכה ביתית וכו'
  • החלטות בריאותיות- לקיחת תרופות שזקוק להם
  • החלטות רפואיות- ביצוע טיפול\ ניתוח וכו'

ובנוסף על כך הוא נזקק לסיוע יום יומי עקב מצבו הנפשי ,אצל אזרחים ותיקים שנמצאים בגיל הזהב מתאפיינת עלייה בקרב מחלות שונות שונים כגון: דמנציה או אלצהיימר שמתפתחות עקב גילם המתבגר וניחנות בתסמינים שונים .

תופעות התנהגותיות של תשוש נפש

ניתן במקרים מסוימים לזהות אזרח תשוש נפש על ידי רצף של תופעות התנהגויות לא תקינות כגון: שינויים תכופים במצב הרוח, בכי, הפרעות שונות בהתנהגות, דיכאונות פגיעה בעצמו או בסביבה, אי עשיית צרכים בצורה תקינה, חוסר מנוחה, כעס ועצבנות פתאומיים, התנהגות פרנואידית מלווה בהתפרצויות שמירה מוגזמת על חפצים וכו' התנהגויות שמאפיינות אי יכולת לקיים יחסים חברתיים תקינים עם סביבתו.

מחלת האלצהיימר בגיל הזהב

מחלת האלצהיימר– היא מחלה שבה תאים במוח מתנוונים ומתים. מחלה זו מאופיינת בתחילה בירידה קוגניטיבית במאגר הזיכרון. מחלה זו איטית ומתרחשת בשלבי פגיעה שונים שיכולים להביא בסופם גם למוות. כמו כן מחלה נוספת שיכולה להיגרם כתוצאה ממחלת האלצהיימר היא, מחלת הדמנציה– שמקורה בפגיעה וירידה ברמת התפקוד של קליפת המוח, ומתאפיינת בתסמינים שונים כגון: חוסר התמצאות במרחב, בלבול ואובדן הזיכרון לטווח קצר\ארוך , פגם בדיבור ואי יכולת לנהל שיחה תקינה , שיפוט לא נכון, כמו כן הם מתקשים לזהות את סביבתם וקרוביהם אנשים אלו במידה ואינה מסופקת להם השגה צמודה עלולים להיכנס לסכנות ללא ידיעה, ולהסתובב ברחובות שעות ארוכות ללא תכלית מבלי שהם יודעים מי הם, היכן הם, או איפה הם מתגוררים.

אפשרויות דיור מוגן לתשושי נפש

דיור ציבוריבתי אבות לתשוש נפש אלו בתי אבות מיוחדים שמכילים בתוכם צוות רפואי ומחלקות שמיועדות לתשושי נפש מחלקות אלו, מספקות לתשוש הנפש טיפול אישי צמוד כגון: האכלה, רחצה, השגחה רפואית, כמו כן ניתנים לו שירותים חברתיים כגון: תרפיה באמצעות אמנות או עבודות, משחקים שונים וכו' שתפקידם בין השאר לשמור על תפקוד מוחי בכדי להביא להערכת על צלילותו של האזרח הותיק עם המחלה לאורך זמן. השירותים הניתנים בבתי אבות נעשים תוך הדגשה מרבית לשמירה על האזרח בטיחותו ובטיחות סביבתו.
דיור מוגן– תשוש נפש יכול לגור בביתו הפרטי כל עוד הוא מקבל בביתו פיקוח וסיוע צמוד מילדיו, משפחתו או אדם \עובד זר. בעשיית פעולות קבלת החלטות וניהול משק בית תקין.

כתיבת תגובה